top of page

REVIEW: Vlammende ‘Kiss of a Spiderwoman’ door InTeam - MusicalSites.nl

Vanmiddag ging in het Fakkeltheater de musical Kiss of the Spider Woman in première. Deze versie kenmerkte zich door een groot ensemble en strakke Latin choreografieën.

De rol van de Spiderwoman werd op een sensuele, soms komische en swingende wijze vertolkt door Alyssa Luypaert. Alyssa was in schitterende creaties gekleed die naadloos aansloten op de wijze waarop ze haar rol neerzette. Ook vocaal was alles tot in de kleine details verzorgt, wat niet eenvoudig is met de nummers uit deze musical. Ze was gewoon de Spiderwoman.

Molina werd gespeeld door Brent Pannier die op eigen wijze deze rol invulling heeft gegeven met schitterde humor en een subtiele manier van spelen. Hij laat Molina op een mooie manier uitgroeien naar de moedige man die hij aan het einde van het stuk is geworden. Brent heeft een mooie stem en de interactie, die absoluut noodzakelijk is met Pieter van Keymeulen, die Valentin speelt, staat als een huis.

Pieter van Keymeulen speelt de rol van Valentin op een vurige felle wijze. Zeker als Valentin eerst niets van Molina wil weten. Langzaam groeien de mannen naar elkaar toe en die interactie weet hij overtuigend te brengen. Voeg daarbij zijn mooie stem en het plaatje is meer dan compleet.

Vandaag, de dag van de première, was An Lauwereins, die de Moeder van Molina zou spelen wegens persoonlijke omstandigheden verhinderd en werd haar rol op het allerlaatste moment overgenomen door Vicky Florus die een huzarenstukje afleverde. An zal zoals het er nu uit ziet woensdag weer van de partij zijn.

De voorstelling kan niet zonder een fantastisch ensemble en ook deze is perfect gecast. Tien krachtige mannen die snel moeten schakelen tussen acteurs in de films van Aurora, gevangenismedewerkers, gevangenen en ziekenverzorgers. Niet alleen moeten zij steeds schakelen in hun spel, maar ook hun dans skills moeten op hun plek zitten, want man, wat zijn die choreografieën waanzinnig, maar ook ontzettend heftig.

Verhaal

Het beroemde roman ‘Kiss of the Spider Woman’ is in 1976 geschreven door de Argentijnse schrijver Manuel Puig. In de tijd dat Puig dit verhaal heeft geschreven, was er sprake van de ‘Vuile Oorlog’ in Argentinië. Het was een oorlog met andere methoden, waaronder gebruik van martelingen om de sociale orde in het land te herstellen. Mensenrechten werden dan ook systematisch geschonden. Tegenstanders van het regime van de junta werden op grote schaal aangepakt, waardoor er weinig sprake was van openlijk protest. Kiss of the Spider Woman speelt zich in die tijd af. Het verhaal gaat dan ook over twee gevangenen, Molina en Valentin. De mannen zitten samen in een kleine cel. Eén vanwege zijn politieke overtuiging en de ander vanwege zijn geaardheid. Ze zijn elkaars tegenpolen, maar hebben ook iets met elkaar gemeen namelijk, dromen van een beter leven buiten de gevangenis. Om de tijd te doden vertellen ze elkaar verhalen. Molina over Hollywood-films uit zijn jeugd waarin de actrice Aurora een grote rol speelt. Valentin vertelt over zijn strijd in de revolutie en over zijn liefde Marta. Gaandeweg raken de mannen bevriend, totdat Molina onder druk wordt gezet om Valentin te verraden in ruil voor zijn eigen vrijheid.

Cast:

Alyssa Luypaert – Aurora/Spinnenvrouw Brent Pannier – Molina Pieter van Keymeulen – Valentin Sofie de Schryver – Marta Vicky Florus – Moeder van Molina

Ensemble – Aaron de Veene, Willard Bogaard, Lander van Nuffelen, Dries Strumane, Rick van den Belt, Arno van Bergen, Hannes Vandersteene, Jeroen Logghe, Berten Vanderbruggen en Joris de Hoop

InTeam

InTeam Producties brengt dit jaar de musical Kiss of the Spider Woman. Ze brachten eerder Rent en Blood Brothers met groot succes. Met deze Belgische première wil InTeam de kloof dichten tussen amateurproducties en grote producties. In tegenstelling tot veel producenten geeft InTeam jonge talenten de kans om te schitteren in een musical en kiezen ze niet voor Bekende Vlamingen. Kwaliteit is het streefdoel. Jonge afgestudeerde studenten komen vaak in het ensemble terecht van een grote musicalproductie. Voor InTeam staat de kwalitatieve invulling van de rol op de eerste plaats en dus kiezen ze voor het noodzakelijke talent. Ze hopen de acteurs een duwtje in de rug te geven door ze zichtbaar op het podium te maken. Een aantal talenten die de afgelopen jaren in Rent en Blood Brothers speelden, staan nu in grote producties omdat ze zich aan het publiek en producenten hebben kunnen tonen.

Lees de volledige review op de site van Musicalsites.nl

Recente blogposts

Alles weergeven